Valikko
Etusivu Raamattu Ääniraamattu Artikkelit Opetukset Lukupolku Uutiset Ohje

Kun "apu" tarkoittaa vainoa: Kotikoulutuksen kriminalisointi Suomessa

| Kirjoittaja: Sami ja Heini Minkkinen
Kun "apu" tarkoittaa vainoa: Kotikoulutuksen kriminalisointi Suomessa

Kun "apu" tarkoittaa vainoa: Kotikoulutuksen kriminalisointi Suomessa

Orwellin dystopiaromaanissa 1984 "sotaministeriö" hoiti sotaa, "rakkausministeriö" kidutusta ja "totuusministeriö" valehtelua. Nyky-Suomessa olemme saavuttaneet saman tason: kun viranomaiset puhuvat lasten "avusta, tuesta ja turvasta", he tarkoittavat perheiden hajottamista, vanhempien kriminalisointia ja lasten erottamista rakastavan kodin piiristä.

Kuva1

Suomessa on alle 500 kotiopetuksessa olevaa lasta¹. Tämä häviävän pieni joukko herättää suhteettoman voimakkaita reaktioita. Miksi? Koska kyse ei ole lasten hyvinvoinnista vaan kontrollin menettämisen pelosta. "Te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teidät vapaiksi" (Joh. 8:32) – juuri tämä vapaus uhkaa järjestelmää.

Viimeaikaiset tapahtumat paljastavat järjestelmän todellisen luonteen. Yhtä kotikoululaisperhettä on vainottu niin intensiivisesti, että he joutuivat mahdollisesti jopa pakenemaan maasta. Seitsemän lasta, kaksi vanhempaa ja heidän tapauksensa mobilisoi 50 viranomaista ja tuotti 1000 sivua dokumentteja². Kansainvälinen etsintäkuulutus annettiin. Mikä oli heidän rikoksensa? He halusivat kasvattaa lapsensa itse.

Tarkastellessamme viranomaiskieltä, näemme uuskielen mestariteoksen. Poliisin todetessa, että "viranomaisten ensisijaisena tavoitteena on varmistaa, että perheen lapset saavat kaiken sen avun, tuen ja turvan, johon heillä on oikeus"³, meidän on kysyttävä: mitä "apua" lapset tarvitsevat rakastavan kymmenhenkisen perheen sijaan? Mitä "turvaa" tarjoaa erottaminen vanhemmista? Mitä "tukea" antaa perheen hajottaminen?

Kuva2

Uuskielen sanakirja paljastuu tapaus tapaukselta. "Liberaali" tarkoittaa nykypäivänä kristittyä vanhempaa. "Liberalisti-ideologia" tarkoittaa kristillistä maailmankatsomusta. "Kuuluu johonkin lahkoon" tarkoittaa osallistumista seurakuntien toimintaan. "Seurustelee vain samanhenkisten kanssa" tarkoittaa kristillistä yhteisöä. "Tukiverkosto" = poliisin epäilemä salaliitto, tarkoittaa toisia kristittyjä perheitä, jotka auttavat vainottuja⁴. Näin mustasta tulee valkoista: Jeesuksen seuraajan rauhallisuus muuttuu vaarallisuudeksi yhteiskunnalle.

Lastensuojelusta on tullut ase ideologisessa sodassa. Dokumentoidussa tapauksessa 7 kuukauden vauva erotettiin imettävästä äidistä "kiireellisellä sijoituksella". Kaksi vuorokautta myöhemmin lapset palautettiin, jonka jälkeen aluehallintovirasto ja apulaisoikeusasiamies totesivat toiminnan laittomaksi⁵. Mutta vahinko oli jo tehty: perhe traumatisoitiin niin pahasti, että he eivät uskaltaneet enää asua samassa kunnassa.

Suomen lainsäädäntö on selvä: kotiopetus on laillista ja vaatii vain ilmoituksen⁶. Silti marginaalinen ilmiö, alle 0,1% lapsista, herättää paniikin. Yksi perhe, seitsemän lasta, ja järjestelmä reagoi kuin kohdatessaan terroristeja: 50 viranomaista, 1000 sivua dokumentteja, kansainvälinen etsintäkuulutus.

Todellinen uhka paljastuu UNESCO:n Salamancan julistuksessa (1994), joka toi "inkluusion" kansainväliseen koulutuspolitiikkaan⁷. Alun perin jalona tavoitteena oli vammaisten lasten tukeminen. Nyt "moninaisuus" määritellään kattamaan "maailmankatsomus, sukupuoli-identiteetti ja seksuaalinen suuntautuminen"⁸. Vammaisten auttamisesta on tullut troijan hevonen ideologiselle uudelleenkasvatukselle.

Kuva3

Globaalikasvatuksen tavoite on "transformatiivinen oppiminen", jossa oppija "muuttaa näkemyksiään maailmasta ja itsestään"⁹. Tämä on uuskieltä ideologiselle aivopesuelle. Kun lapsi pakotetaan "muuttamaan maailmankatsomustaan", kyse on kristillisten arvojen korvaamisesta valtion ideologialla.

Elokuussa 2025 voimaan tuleva oppimisen tuen uudistus vie projektin seuraavalle tasolle¹⁰. "Inklusiivinen toimintakulttuuri" tarkoittaa jokaisen lapsen pakottamista samaan ideologiseen muottiin. Samaan aikaan Suomen PISA-tulokset ovat romahtaneet¹¹ ja opettajat myöntävät inkluusion heikentäneen oppimisrauhaa¹².

Kuva4

Koulutusjärjestelmän romahtaessa yhä useampi perhe etsii vaihtoehtoja. Amerikassa kotioppijoiden määrä on kasvanut 10 000:sta yli kolmeen miljoonaan¹³. Suomessa vastaava kehitys pyritään estämään vainolla. Pelkkä kotiopetuksen valinta riittää lastensuojeluilmoituksen perusteeksi¹⁴.

Kuva4

Median rooli uuskielen levittäjänä on keskeinen. Kotikouluperheistä maalataan "rikollisia", vaikka yhtään tuomiota ei löydy. "Huoli lapsen kehityksestä" syntyy pelkästä normista poikkeamisesta¹⁵. Todellinen huoli pitäisi kohdistua järjestelmään, joka erottaa imeväisiä äideistään ideologisten epäilysten vuoksi.

Paavali kirjoitti: "Meillä ei ole sota lihaa ja verta vastaan, vaan päivaltain, valtoja vastaan" (Ef. 6:12). Kotikoulutuksen vaino paljastaa hengellisen sodan todellisen luonteen. Kyse ei ole lasten hyvinvoinnista vaan perheen autonomian tuhoamisesta ja lasten siirtämisestä valtion ideologiseen kontrolliin.

Ymmärtäessämme uuskielen mekanismit, näemme selvän kaavan.

Sanakirja: uuskieli - Suomi 2025:
- "Lapsen etu" = perheen hajottaminen
- "Huoli" = ideologinen poikkeavuus
- "Tuki" = pakkosijoitus
- "Turva" = erottaminen vanhemmista
- "Liberaali" = kristitty vanhempi
- "Vaarallinen ideologia" = kristillinen kasvatus
- "Inkluusio" = ideologinen yhdenmukaistaminen
- "Moninaisuus" = kristillisten arvojen tuhoaminen

Jumala antoi vanhemmille selkeän käskyn: "Teroita niitä sinun lapsillesi ja puhu niistä istuessasi kodissasi" (5. Moos. 6:7). Tämä on suora vastakohta järjestelmälle, joka haluaa monopolin lasten kasvatukseen. Siksi kotikoulutus on niin uhkaava – se paljastaa valtion kasvatusmonopolin tarpeettomaksi.

Dokumentoitu tapaus osoittaa, kuinka pitkälle vaino on edennyt. Perhe, joka toimi täysin laillisesti, vainottiin niin intensiivisesti, että he joutuivat pakenemaan maasta. Heidän "rikoksensa" oli halu kasvattaa lapsensa kristillisten arvojen mukaan. "Painajainen" viranomaisten kanssa pakotti heidät jättämään kotinsa¹⁶.

Poliisin epäilemä "tukiverkosto" paljastaa toisen uuskielen helmen. Kun kristityt auttavat vainottuja veljiään ja sisariaan, siitä tulee rikollinen salaliitto. "On parempi totella Jumalaa kuin ihmisiä" (Ap.t. 5:29) – tämä raamatullinen periaate tekee jokaisesta kristitystä potentiaalisen "rikollisen" järjestelmän silmissä.

Marxilainen ajattelu on aina nähnyt perheen uhkana. Nykyinen koulutuspolitiikka toteuttaa samaa agendaa hienovaraisemmin¹⁷. Uuskielessä rauhallisista kristityistä vanhemmista tehdään "liberaaleja ideologeja", rakastava koti muuttuu "uhkaksi lapsen kehitykselle", ja Raamatun opettaminen on "aivopesua". Kun 50 viranomaista jahtaa yhtä perhettä, kyse ei ole lasten suojelusta vaan ideologisesta sodasta kristillistä perhettä vastaan.

Kuva4

Totuus on, että järjestelmä pelkää. Se pelkää jokaista perhettä, joka osoittaa vaihtoehdon olevan mahdollinen. Se pelkää lapsia, jotka kasvavat ilman valtion ideologista ohjelmointia. Se pelkää vanhempia, jotka ottavat Jumalan antaman kasvatusvastuun vakavasti.

Ajan merkit ovat todellakin tässä. Kun "apu" tarkoittaa vainoa, "tuki" erotusta ja "turva" perheen hajottamista, elämme Orwellin painajaisessa. Mutta Jeesus lupasi: "Portin voimat eivät sitä voita" (Matt. 16:18). Jokainen perhe, joka valitsee totuuden valheen sijaan, on todiste tästä voitosta.

Kotikoulutuksen kriminalisointi on jo käynnissä. Vainosta on tullut niin intensiivistä, että perheet pakenevat maasta. Järjestelmä suojelee itseään, ei lapsia. Kysymys kuuluu: tunnistammeko uuskielen taakse kätketyn totuuden vai annamme lastensa sielut järjestelmälle, joka kutsuu vainoa avuksi ja perheen hajottamista tueksi?

Paavali muistutti: "Jos joku ei pidä huolta omistaan ja varsinkin kotiväestään, hän on kieltänyt uskon" (1. Tim. 5:8). Kun valtio määrittelee huolenpidon "rikokseksi" ja kasvatusvastuun "ideologiaksi", jokaisen kristityn on valittava kumpaa Herraa palvelee – Kristusta vai keisaria.


Viitteet:

  1. Opetushallituksen tilastot kotiopetuksesta 2018. Opetushallitus.
  2. MTV Uutiset (2020). "Tommy ja Karoliina saivat tuta kotiopetukseen kohdistuvat ennakkoluulot". 6.11.2020.
  3. Pohjanmaan poliisi (2024). Tiedote kadonneen perheen etsinnöistä. 4.6.2024.
  4. Ilta-Sanomat (2024). "Kadonneen pohjalaisperheen vanhemmat ovat esiintyneet aiemmin mediassa". 4.6.2024.
  5. MTV Uutiset (2020). Aluehallintovirasto ja apulaisoikeusasiamiehen huomautukset.
  6. Opetushallitus (2023). Kotiopetuksen järjestäminen. www.oph.fi
  7. UNESCO (1994). The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education.
  8. Opetus- ja kulttuuriministeriö (2023). Moninaisuus ja inkluusio opetuksessa. OKM julkaisuja 2023:15.
  9. Räsänen, R. (2022). Globaalikasvatus ja transformatiivinen oppiminen. Oulun yliopisto.
  10. Valtioneuvosto (2024). Hallituksen esitys oppimisen tuen uudistuksesta. HE 89/2024.
  11. OECD (2023). PISA 2022 Results. Paris: OECD Publishing.
  12. Opetusalan Ammattijärjestö OAJ (2023). Inkluusion haasteet suomalaisessa peruskoulussa.
  13. National Center for Education Statistics (2023). Homeschooling in the United States.
  14. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (2023). Lastensuojelun käsikirja: Kotiopetus.
  15. Kotikoulu-yhdistys (2022). Mediakuva kotiopetuksesta Suomessa.
  16. Österbottens Tidning (2013). Perhehaastattelu kotiopetuksesta.
  17. Siljander, P. (2020). Marxilainen pedagogiikka ja suomalainen koulutuspolitiikka. Kasvatus & Aika 14(3).
Takaisin artikkeleihin

Jaa artikkeli: