Valikko
Etusivu Raamattu Ääniraamattu Artikkelit Opetukset Lukupolku Uutiset Ohje

Totuuden kallio keskellä luopumuksen virtauksia

| Kirjoittaja: Sami ja Heini Minkkinen
Totuuden kallio keskellä luopumuksen virtauksia

Totuuden kallio keskellä luopumuksen virtauksia

Elämme aikakaudella, jossa totuuden ja valheen rajat hämärtyvät merkittävällä tavalla. Kristillisen uskon ydin, Jeesus Kristus ainoana tienä Jumalan luo asetetaan kyseenalaiseksi sekä yhteiskunnassa että, mikä huolestuttavinta, kirkkojen omien seinien sisällä. Tämän kehityksen ymmärtäminen on elintärkeää jokaiselle kristitylle, joka haluaa pysyä uskollisena lopun aikojen erottelun kiihtyessä.

Luopumuksen asteittainen eteneminen

Luopumus etenee yhteiskunnassamme kuin hitaasti kiihtyvä virta. Se alkaa lähes huomaamattomasta purosta, mutta kasvaa lopulta tulvaksi, joka pyyhkii mukanaan kokonaisia instituutioita. Miten tämä prosessi etenee? Apostoli Paavali varoitti tästä kehityksestä jo lähes 2000 vuotta sitten: "Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin" (2 Tim. 4:3-4).

Ensimmäinen askel luopumuksessa on totuuden rajojen hämärtäminen. Nyky-yhteiskunnassa tämä ilmenee väitteinä, että "kaikki uskonnot opettavat pohjimmiltaan samaa asiaa" tai että "on monta tietä samalle vuorelle." Tällaiset lausunnot kuulostavat suvaitsevaisilta ja rakastavilta, mutta ne ovat perustavanlaatuisessa ristiriidassa Jeesuksen oman opetuksen kanssa: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani" (Joh. 14:6).

Totuuden rajojen hämärryttyä seuraa luonnollisena jatkumona Kristuksen ainutlaatuisuuden kyseenalaistaminen. Kuulemme kasvavassa määrin, kuinka Jeesusta kuvaillaan "vain yhtenä monista henkisistä opettajista" tai "hyvänä moraalisena esimerkkinä." Tämä näennäisen viaton uudelleenmäärittely riistää Kristukselta hänen jumalallisen asemansa ja sovitustyönsä merkityksen. Apostoli Pietari taas julisti rohkeasti: "Ei ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman" (Apt. 4:12).

Kolmannessa vaiheessa synti määritellään uudelleen. Se ei enää ole kapinaa pyhää Jumalaa vastaan vaan korkeintaan "tietoisuuden puutetta" tai "henkilökohtaisen kasvun estettä." Tällaisessa ajattelussa ei ole sijaa parannuksen tarpeelle eikä sovitukselle. Yhteiskunnassamme tämä ilmenee moraalirelativismin voittokulkuna, jossa jokainen määrittelee oman totuutensa. Raamattu kuitenkin muistuttaa meitä: "Kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla" (Room. 3:23).

Neljännessä vaiheessa Raamatun auktoriteetti kyseenalaistetaan. Jumalan sanaa ei enää pidetä lopullisena totuuden lähteenä vaan pikemminkin kulttuurisidonnaisena tekstikokoelmana, joka vaatii "nykyaikaista tulkintaa." Monissa kirkoissa tämä on johtanut Raamatun selvien opetusten hylkäämiseen yhteiskunnallisen hyväksynnän nimissä. Jeesus kuitenkin vahvisti: "Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa" (Matt. 24:35).

Luopumuksen viidennessä vaiheessa universalismi nousee hallitsevaksi opiksi. Ajatus, että kaikki pelastuvat riippumatta uskostaan Kristukseen, saa jalansijaa. Tämä turmelee evankeliumin ytimen ja tekee Kristuksen ristinkuoleman tarpeettomaksi. Se tarjoaa väärää lohtua, joka ei ole Raamatun mukainen. Jeesus itse varoitti: "Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät" (Matt. 7:13).

Luopumuksen edetessä kuudenteen vaiheeseen, kristinusko sekoitetaan avoimesti uushenkisyyteen. Kristilliset käsitteet, kuten rukous, pelastus ja Pyhä Henki, korvataan meditaatiolla, itsensä toteuttamisella ja "universaaleilla energioilla." Tällaisessa synkretismissä kristinuskon ainutlaatuisuus katoaa kokonaan. Apostoli Paavali varoitti: "Älkää antautuko vieraan ikeen alle yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?" (2 Kor. 6:14).

Lopullisessa vaiheessa tapahtuu perinpohjainen luopumus, jossa Kristuksen jumaluus, sovitustyö ja ylösnousemus kiistetään avoimesti. Tämä täyttää Jeesuksen ennustuksen: "Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus" (Matt. 24:12). Yhteiskunnassamme tämä näkyy jo nyt kristillisten arvojen marginalisoitumisena ja jopa kristinuskon avoimena pilkkaamisena, vainona ja kriminalisointina.

Luopumuksen seuraukset kirkossa ja yhteiskunnassa

Tämä luopumuksen prosessi ei ole pelkkä teoreettinen kehityskulku – se on todellisuutta, joka näkyy ympärillämme. Monissa kirkoissa ja seurakunnissa ympäri maailman opilliset kompromissit ovat johtaneet evankeliumin vesittymiseen. Pelastuksen sanoma on korvattu sosiaalisen evankeliumin, itsensä toteuttamisen tai jopa vaurauden teologialla. Kriittiset opit, kuten synnin todellisuus, helvetin olemassaolo ja veren sovituksen välttämättömyys, sivuutetaan tai tulkitaan uudelleen tavalla, joka tekee niistä merkityksettömiä.

Ekumeeninen liike, joka alun perin pyrki rakentamaan yhteyttä kristittyjen välille, on monessa tapauksessa muuttunut valheellisen yhtenäisyyden tavoitteluksi, jossa totuus uhrataan rauhan ja yhteyden nimissä. Kirkoilta on kadonnut profeetallinen ääni – ne eivät enää nosta ääntään syntejä vastaan vaan mukautuvat moraalisen rappion hyväksymiseen. Jeesuksen varoitus Laodikean seurakunnalle kuvaa osuvasti monia nykyajan seurakuntia: "Sinä kerskaat, että olet rikas, entistäkin varakkaampi, etkä tarvitse enää mitään. Et tajua, mikä todella olet: surkea ja säälittävä, köyhä, sokea ja alaston" (Ilm. 3:17).

Yhteiskunnallisella tasolla tämä luopumus näkyy kristillisten arvojen järjestelmällisessä poistamisessa julkisesta elämästä. Kristilliset symbolit ja perinteet poistetaan, kristillisten vakaumusten ilmaisemista rajoitetaan, ja kristillisiä instituutioita painostetaan mukautumaan maailman normeihin. Kristityt leimataan enenevässä määrin suvaitsemattomiksi tai jopa vaarallisiksi, jos he pitävät kiinni Raamatun opetuksista esimerkiksi avioliiton, perheen tai moraalin kysymyksissä.

Saatanan strategia: Hylkäämällä Jeesuksen, valitset saatanan

Tämän luopumuksen taustalla on saatanan hienostunut strategia. Ihmisiä ei houkutella avoimesti palvomaan pahuutta – sen sijaan heitä rohkaistaan hylkäämään Jeesus "rakkauden," "suvaitsevaisuuden" tai "valaistumisen" nimissä. Raamattu kuitenkin paljastaa, että hengellisessä todellisuudessa ei ole neutraalia maaperää. Jeesus itse sanoi: "Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan, ja joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa" (Matt. 12:30).

Hylätessäsi Jeesuksen asetut samalla "tämän maailman ruhtinaan" (Joh. 12:31) alaisuuteen. Paavali kirjoittaa: "Jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat, niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala [saatana] on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus" (2. Kor. 4:3-4).

Palvonta ei vaadi muodollisia rituaaleja tai tietoista aikomusta. Se on pohjimmiltaan sitä, kenelle annamme sydämemme, aikamme, voimavaramme ja uskollisuutemme. Kieltäytyessämme tunnustamasta Jeesusta Herraksi, annamme samalla uskollisuutemme toisaalle. Tämä on karua totuutta, joka usein salataan nykyajan etsijöiltä: Jeesuksen hylätessäsi valitset tietoisesti tai tiedostamattasi saatanan.

Monet niin kutsutut "vaihtoehtoiset hengellisyyden muodot" ovat todellisuudessa portteja saatanan vaikutukselle. Uushenkisyys, meditaatio ilman Kristusta, energiaparannus, tietoisuuden laajentaminen psykedeelien avulla, ja lukemattomat muut modernit käytännöt palvelevat niiden harjoittajien hyvistä aikomuksista huolimatta saatanan päämääriä viedä ihmisiä kauemmas Kristuksesta. Kuten Paavali totesi: "Ne, mitä he uhraavat, sen he uhraavat riivaajille eivätkä Jumalalle" (1. Kor. 10:20).

Kristuksen todellinen seurakunta lopun aikoina

Luopumuksen levitessä Kristuksen todellinen seurakunta ei koskaan katoa täysin. Jeesus itse lupasi: "Minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita" (Matt. 16:18). Mutta missä tämä seurakunta sijaitsee aikana, jolloin monet institutionaaliset kirkot ovat luopuneet totuudesta?

Ensinnäkin, Jumala on säilyttänyt uskollisia jäännöksiä jopa luopuneiden kirkkokuntien sisällä yksilöitä ja pieniä ryhmiä, jotka pitävät kiinni totuudesta kompromissien keskellä. Kuten Jumala vastasi Elialle, joka ajatteli olevansa ainoa uskollinen jäljellä: "Minä olen jättänyt jäljelle Israeliin seitsemäntuhatta polvia, jotka eivät ole notkistuneet Baalille" (1. Kun. 19:18).

Toiseksi, yhä useammat uskovat kokoontuvat kodeissa, pienissä ryhmissä ja kotiseurakunnissa, etäällä institutionaalisista rakenteista. Tämä heijastaa varhaisen seurakunnan mallia, jossa uskovat "kokoontuivat kodeissa" (Apt. 2:46) ja jossa kokonaisia kotitalouksia tuli uskoon (Apt. 16:31). Perheistä on tullut keskeisiä uskon linnoituksia, kun julkiset instituutiot luopuvat totuudesta. Tämä täyttää Malakian profetian: "Ja hän on kääntävä isien sydämet lasten puoleen ja lasten sydämet heidän isiensä puoleen" (Mal. 4:6).

Monissa maissa kasvavat vainot ovat pakottaneet todellisen seurakunnan maanalaiseksi. Tämä ei ole uusi ilmiö kristinuskon historiassa, vaan toistuvasti nähty malli, jossa vainot lopulta puhdistavat ja vahvistavat seurakuntaa. Jeesus varoitti: "Jos he ovat minua vainonneet, niin he teitäkin vainoavat" (Joh. 15:20), mutta myös lohdutti: "Maailmassa teillä on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman" (Joh. 16:33).

Antikristuksen järjestelmän nousu

Yksi vaarallisimmista ja vähiten ymmärretyistä totuuksista nykyajan kristityille on se, että olemme kiistatta etenemässä kohti järjestelmää, joka lopulta pakottaa jokaisen ihmisen valitsemaan Kristuksen ja antikristuksen välillä. Tätä järjestelmää kuvataan Ilmestyskirjassa: "ettei kukaan muu voisi ostaa eikä myydä kuin se, jossa on merkki: pedon nimi tai sen nimen luku" (Ilm. 13:17).

Piilotettuja faktoja, joista valtavirta vaikenee, on että teknologinen kehitys on jo luonut infrastruktuurin, joka mahdollistaa tällaisen totaalisen kontrollin. Digitaaliset tunnisteet, biometriset järjestelmät, keskuspankkien digitaaliset valuutat ja sosiaalisen pisteytysjärjestelmän kokeilut luovat yhdessä perustan, jolla voidaan valvoa ja rajoittaa kaikkea taloudellista ja yhteiskunnallista toimintaa. Nämä järjestelmät esitellään yleisölle hyödyllisinä edistysaskeleina tehokkuuden, turvallisuuden ja mukavuuden nimissä, mutta ne mahdollistavat ennennäkemättömän kontrollin tason.

Samaan aikaan näemme sosiaalisen painostuksen kasvavan. Kristillisten arvojen mukainen elämä johtaa yhä yleisemmin syrjintään, sensuuriin ja oikeuksien menetykseen. Kristityt opettajat, poliisit, lääkärit, kansanedustajat, lakimiehet ja muut ammattilaiset kohtaavat kasvavaa painetta joko mukautua vallitsevaan ideologiaan tai menettää toimeentulonsa. Tämä kehitys heijastaa Jeesuksen varoitusta: "Ja te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden" (Matt. 10:22).

Globaali yhtenäistymisjärjestelmä kehittyy myös nopeasti. Kansallisvaltioiden suvereniteetti heikkenee, kun kansainväliset organisaatiot, globaalit rahoituslaitokset ja monikansalliset yritykset ottavat yhä enemmän valtaa. Tämä luo pohjan antikristuksen maailmanlaajuiselle hallinnolle, josta Ilmestyskirja puhuu: "Ja sille annettiin valta hallita kaikkia heimoja, kansoja, kieliä ja kansanheimoja" (Ilm. 13:7).

Taloudellinen riippuvuus järjestelmästä syvenee jatkuvasti. Käteisen käyttö vähenee, omaisuuden omistaminen keskittyy, ja tavallisten ihmisten itsenäinen toimeentulo vaikeutuu. Tämä kehitys tekee ihmisistä yhä riippuvaisempia järjestelmästä selviytyäkseen, mikä luo perustan Ilmestyskirjan kuvaukselle, jossa "ei voi ostaa eikä myydä" ilman pedon merkkiä.

Evankeliumin vääristäminen: Saatanan mestariteos

Ehkä kaikkein huolestuttavin ja vaarallisin kehityskulku on se, miten Jeesuksen Kristuksen palvominen muutetaan vähitellen ja huomaamatta saatanan palvonnaksi. Tämä on saatanan mestariteos, ei suora hyökkäys kristinuskoa vastaan, vaan sen hienovarainen vääristäminen.

Näemme jo nyt, kuinka Kristus määritellään uudelleen. Kasvavassa määrin Jeesus esitetään vain opettajana, yhteiskunnallisena uudistajana tai yhtenä monista henkisistä mestareista, ei Jumalana lihassa, joka kuoli syntisten puolesta. Tämä muistuttaa Paavalin varoitusta: "Mutta pelkään, että niinkuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin teidän mielenne ehkä turmeltuu pois vilpittömyydestä ja puhtaudesta, joka teissä on Kristusta kohtaan" (2. Kor. 11:3).

Synkretismi, erilaisten uskonnollisten elementtien sekoittaminen, on yhä yleisempää. Kristus sijoitetaan muiden uskonnollisten hahmojen rinnalle, ja kristillisiä käytäntöjä sekoitetaan muiden uskonnollisten perinteiden elementteihin. Tällaisessa sekoituksessa Kristuksen ainutlaatuisuus katoaa, ja tie pedon palvonnalle avautuu.

Evankeliumi korvataan vähitellen toisella sanomalla. Rististä ja pelastuksesta puhumisen sijaan keskitytään maallisiin asioihin – ihmiskeskeisiin ja materialistisiin tavoitteisiin. Sosiaalinen oikeudenmukaisuus, ympäristönsuojelu tai henkilökohtainen menestys nostetaan evankeliumin ytimeen Kristuksen sovitustyön sijaan. Apostoli Paavali varoitti tällaisesta kehityksestä: "Jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu" (Gal. 1:9).

Kristityille tarjotaan myös "syvempää" hengellisyyttä, joka todellisuudessa johtaa heidät okkulttisiin käytäntöihin. Kristillisiltä vaikuttavat meditaatiot, hengellisen sodankäynnin vääristyneet muodot ja "profeetallinen" toiminta, joka ammentaa enemmän astrologiasta tai selvänäkemisestä kuin Jumalan sanasta, ovat tunkeutuneet moniin seurakuntiin. Nämä käytännöt toimivat portteina demoniselle vaikutukselle, joka lopulta johtaa saatanan palvontaan.

Lähestymme aikaa, jolloin todellisen Jeesuksen julkinen tunnustaminen ja palvonta nähdään "vihapuheena", "suvaitsemattomuutena" tai jopa "yhteiskunnallisena uhkana". Tämän tapahtuessa kristityille tarjotaan "hyväksyttävää" versiota kristinuskosta, joka tosiasiassa on saatanan palvontaa totuuden hylkäämisen kautta. Tämä täyttää Jeesuksen sanat: "Tulee aika, jolloin jokainen, joka tappaa teitä, luulee tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle" (Joh. 16:2).

Kristuksen uskolliset seuraajat koettelemusten keskellä

Mitä uskollisten kristittyjen tulisi tehdä tässä tilanteessa? Meidän täytyy ensinnäkin pitää kiinni puhtaasta evankeliumista. Juudas kehottaa: "Taistelkaa sen uskon puolesta, joka pyhille on kertakaikkisesti annettu" (Juud. 1:3). Tämä tarkoittaa Raamatun auktoriteetin, Kristuksen jumaluuden, sovitustyön ja ylösnousemuksen puolustamista ehdottomasti.

Meidän tulee myös vahvistaa perheitämme. Perheet ovat uskon viimeisiä linnoituksia, ja niissä tulee opettaa Jumalan sanaa: "Näitä sanoja, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, teroita lastesi mieleen ja puhu niistä kotona istuessasi ja tietä käydessäsi, maata pannessasi ja ylös noustessasi" (5 Moos. 6:6-7). Yhteiskunnan ja monien kirkkojen luopuessa totuudesta perheistä tulee yhä tärkeämpiä uskon välittämisessä seuraaville sukupolville.

Meidän on myös etsittävä todellista yhteyttä muihin aitoihin uskoviin. "Älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehottakaamme toisiamme" (Hepr. 10:25). Tämä ei välttämättä tarkoita institutionaalisia kirkkoja, vaan yhteyttä niihin, jotka rakastavat totuutta. Tällaiset yhteydet voivat syntyä kotiseurakunnissa, pienryhmissä tai epävirallisissa yhteisöissä.

Meidän täytyy myös valmistautua vainoihin. "Kaikki, jotka tahtovat elää jumalisesti Kristuksessa Jeesuksessa, joutuvat vainottaviksi" (2 Tim. 3:12). Tämä ei ole pessimismiä vaan Raamatun realistista näkemystä. Valmistautuminen tarkoittaa hengellisen ja henkisen kestävyyden kehittämistä, ei pelkoon tai vihaan antautumista.

Lopuksi, meidän tulee julistaa totuutta rohkeasti. "Saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella" (2 Tim. 4:2). Aika hienovaraiselle todistamiselle voi olla päättymässä, ja meidän on puhuttava totuus rakkaudessa, mutta selkeästi ja ehdottomasti.

Toivon näköala: Kristuksen paluu

Vaikka tilanne vaikuttaa synkältä, meillä on järkkymätön toivo Kristuksessa. Luopumus ja antikristuksen järjestelmän nousu ovat itse asiassa merkkejä siitä, että Kristuksen paluu lähestyy.
Tätä toivoa kohti meidän tulee suunnata katseemme. "Ja kun nämä alkavat tapahtua, niin rohkaiskaa itsenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä" (Luuk. 21:28). Koettelemusten keskellä emme saa unohtaa, että Kristus on jo voittanut: "Maailmassa teillä on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman" (Joh. 16:33).

Meidän tulee muistaa, että kirkko on käynyt läpi vainoja aiemminkin ja on niiden keskellä jopa vahvistunut. Historia osoittaa, että vaikka luopumus vähentää uskovien määrää, se myös puhdistaa kirkkoa. Jerusalemin ensimmäinen seurakunta koki ankaraa vainoa, mutta "ne, jotka olivat hajaantuneet, vaelsivat paikasta toiseen ja julistivat evankeliumin sanaa" (Apt. 8:4).

Elämme aikakaudella, jossa valhe ja totuus, valo ja pimeys, Kristus ja antikristus kamppailevat sieluista ennen lopullista erottelun aikaa. Me emme voi pysyä neutraaleina tässä taistelussa. Kuten Joosua haastoi israelilaisia: "Valitkaa tänä päivänä, ketä tahdotte palvella" (Joos. 24:15).

Kristuksen todellinen seurakunta koostuu niistä, jotka kieltäytyvät taipumasta ajan hengelle, jotka pitävät kiinni Jumalan sanasta ehdottomasti ja jotka tunnustavat Jeesuksen Kristuksen ainoana tienä Jumalan luo. Tämä seurakunta voi olla pieni lukumäärältään, se voi olla hajallaan, sitä voidaan vainota, mutta se on Kristuksen todellinen morsian, joka odottaa Ylkänsä paluuta.

Päästämällä irti ekumeenisesta valheesta, joka pyrkii sekoittamaan kaiken hengellisyyden yhdeksi epämääräiseksi kokonaisuudeksi, me vahvistamme totuuden, että Jeesus Kristus on ainoa tie, totuus ja elämä. Hylkäämällä saatanan hienostuneen strategian, joka pyrkii vääristämään evankeliumin tunnistamattomaksi, me pidämme kiinni puhtaasta sanomasta: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä" (Joh. 3:16).

Tänä päivänä meidät kutsutaan tekemään valinta: Kristus tai saatana, totuus tai valhe, valo tai pimeys. Ei ole neutraalia maaperää, ei kompromissia, ei keskitietä. Hylätessäsi Jeesuksen, valitsemme automaattisesti aina saatanan. Tämä on karu totuus, jota monet eivät halua kuulla, mutta josta riippuu sielujen iankaikkinen kohtalo.

Pitäkäämme siis kiinni totuudesta rakkaudessa, odottaen Herramme Jeesuksen Kristuksen paluuta, valmiina kohtaamaan hänet puhtain sydämin ja ehdottomalla uskolla.

Takaisin artikkeleihin

Jaa artikkeli: